محب‌خدایی: مدیریت شهری عمومی باید به مدیریت شهری گردشگری تبدیل شود

معاون گردشگری گفت: «مدیریت شهری عمومی باید به مدیریت شهری گردشگری تبدیل شود تا بتواند به تمام ذائقه‌ها پاسخ دهد، ما تعاملات ویژه‌ای برای جذب گردشگران داریم که این برنامه‌ها در تدوین برنامه راهبردی هم گنجانده خواهد شد.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، بررسی برنامه جامع ملی گردشگری که در سال 81 تهیه و تدوین شده بود امروز چهارشنبه 8 شهریور 96 با حضور محمد محب‌خدایی معاون گردشگری، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، لودویک ریدر مشاور ارشد سازمان جهانی گردشگری، نمایندگانی از معاونت‌های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و مدیران معاونت گردشگری برگزار شد.

محمد محب‌خدایی معاون گردشگری در این نشست با اشاره به اهمیت تبیین برنامه راهبردی در حوزه گردشگری گفت: «مهم‌تر از تدوین و تبیین برنامه راهبردی گردشگری، اجرای آن است، ما باید به شاخص‌های بِروز برسیم تا نتیجه نهایی را به‌دست بیاوریم.»

او ادامه داد: «ما با تمرکز بر محصول گردشگری، اعم از گردشگری فرهنگی، تاریخی، سلامت، تنوع اقلیمی و قومیتی و تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای دست‌یابی به نتیجه مطلوب تلاش خواهیم کرد.»

محب‌خدایی با اشاره به این‌که در هر نقطه از کشور جاذبه و ظرفیتی وجود دارد که گردشگر را به بازگشتن به ایران ترغیب می‌کند، اضافه کرد: «مدیریت یکپارچه و هوشمند در حوزه گردشگری از جمله برنامه‌هایی است که در جزیره کیش به‌صورت پایلوت آغاز شده است و این مقوله در تمام کشور تسری پیدا خواهد کرد.»

تغییر نگرش و سیستمی شدن، لازمه توسعه گردشگری است

معاون گردشگری با ابراز امیدواری نسبت به شکوفایی و تحول زیربنایی حوزه گردشگری با استفاده از تمام پتانسیل‌های موجود در بازه زمانی کوتاه، افزود: «باید در حوزه گردشگری به یک مجموعه سیستمی تبدیل شویم و برای دست‌یابی به این مهم نیازمند تغییر نگرش در حوزه گردشگری هستیم، در دنیای امروز گردشگری به صنعتی قوی‌تر از نفت تبدیل شده است چراکه بدون انتقال دارایی، ارزش‌ افزوده ایجاد می‌شود.»

او با اشاره به این‌که همت جمعی برای دست‌یابی به موفقیت‌های حوزه گردشگری موثر است، یادآور شد: «تمام متولیان کشور به استفاده از ظرفیت عظیم گردشگری و توسعه این بخش اعتقاد دارند، براساس نظر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی باید با استفاده از دو بال میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، اوج گردشگری را شاهد باشیم.»

محب‌خدایی اضافه کرد: «در بحث توسعه منابع انسانی، نیازمند ایجاد انگیزه هستیم، با ایجاد ارزش‌ افزوده و بازدهی اقتصادی در حوزه گردشگری می‌توانیم انگیزه لازم را در منابع انسانی افزایش دهیم، چراکه پارامترهای اقتصادی در توسعه یک حوزه بسیار اهمیت دارد.»

معاون گردشگری تصریح کرد: «مدیریت شهری عمومی باید به مدیریت شهری گردشگری تبدیل شود تا بتواند به تمام ذائقه‌ها پاسخ دهد، ما تعاملات ویژه‌ای برای جذب گردشگران داریم که این برنامه‌ها در تدوین برنامه راهبردی هم گنجانده خواهد شد.»

او افزود: «استفاده از رویه‌های جدید برای توسعه صنعت گردشگری از دیگر برنامه‌های ما است، امروز حوزه ارتباطات محدود نیست و باید برای ارتباط با جامعه هدف از رویه‌های جدید ارتباطی بهره بگیریم.»

محب‌خدایی تصریح کرد: «ما باید محرک بخش خصوصی باشیم، مردم باید احساس کنند که داشته‌هایشان کالاهای ارزشمند است و برای تولید  ثروت و درآمد از این داشته‌ها استفاده کنند.»

معاون گردشگری با بیان اینکه در برنامه راهبردی بعدی باید ریسک توسعه سرمایه‌گذاری را باید به حداقل برسانیم افزود: «برای جذب گردشگران بیشتر و ماندگاری گردشگران در کشور باید تنوع قومیتی و اقلیمی ایران را در تمام شهرهای کشور معرفی کنیم.»

رویای جزیره کیش به واقعیت تبدیل شده است

لودویک ریدر مشاور ارشد سازمان جهانی گردشگری در این نشست گفت: «تغییرات بسیار زیادی طی 15 سال گذشته در حوزه گردشگری ایران به‌وجود آمده است که این تغییرات بسیار قابل تأمل است، امروز شاهد هستیم که علاقه فراوانی بین بخش خصوصی و دولتی ایران برای توسعه گردشگری وجود دارد.»

او تصریح کرد: «خوشحالم که رئیس قبلی منطقه آزاد کیش، ریاست سازمان میراث‌فرهنگی را بر عهده گرفته است، در بازدیدی که 15 سال قبل از جزیره کیش داشتم، توسعه این جزیره به شکل فعلی، یک رویا بود، اما در سفری که چند روز قبل به کیش داشتم، شاهد تحقق رویای توسعه این جزیره بودم.»

کیش باید به مدلی برای توسعه سایر استان‌ها تبدیل شود

مشاور ارشد سازمان جهانی گردشگری تصریح کرد: «هتل‌ها و تأسیسات گردشگری بسیار زیادی در کیش در حال ساخت است که نشان می‌دهد تلاش‌ها و برنامه‌های فراوانی در این جزیره انجام شده است، جزیره کیش یک مقصد گردشگری بسیار پیشرفته است که می‌تواند به‌عنوان یک مدل موفق در سایر استان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.»

ریدر با تأکید بر اینکه مدیران گردشگری باید با استفاده از روش‌های نوین در لحظه بر اوضاع مسلط شوند و در جریان امور قرار بگیرند، افزود: «استفاده از روش‌های نوین برای تحلیل داده‌ها در جزیره کیش به‌جریان افتاده است و این موضوع باید در سایر نقاط هم مورد توجه قرار گیرد.»

او همچنین بر وجود مشکلاتی در حوزه توسعه منابع انسانی در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: «بازاریابی، افزایش خطوط هوایی و سایر خطوط ارتباطی و دعوت جدی از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری باید در رأس برنامه‌ها قرار گیرد.»

بدون وجود چارچوب موفقیتی در گردشگری به‌دست نمی‌آید

ریدر ادامه داد: «متأسفانه وضعیت دیگر مقاصد گردشگری ایران هنوز مشخص نشده است و برنامه راهبردی بلندمدت وجود ندارد، بدون وجود یک چارچوب، موفقیتی در حوزه گردشگری به‌دست نمی‌آید، این امر مهم در بیشتر کشورهای جهان تجربه شده است و  نمونه‌های عینی در جهان وجود دارد.»

مشاور ارشد سازمان جهانی گردشگر تصریح کرد: «مهم‌تر از داشتن یک برنامه راهبردی، عمل و اجرای این برنامه است و برای دست‌یابی به این مرحله شما به منابع و امکاناتی نیاز دارید که باید آنها را فراهم کنید.»

او تصریح کرد: «سند قبلی توسعه گردشگری ایران که سال 81 تدوین شده است باید بِروزرسانی شود تا در 6 ماه آینده برنامه جدید را تدوین کنید، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید منابع و وقت خود را در این بخش به‌کار بگیرد.»

همه باید برای توسعه صنعت گردشگری متقاعد شوند

ریدر ادامه داد: «در برنامه‌ای که تدوین شده است مسائل و موضوعاتی است که می‌توان امروز آنها را اجرایی کرد، متقاعد کردن همه مسئولان و متولیان کشور برای توسعه صنعت گردشگری هم از دیگر موضوعاتی است که باید به‌صورت جدی پیگیری شود، شما باید با استفاده از حساب‌های اقماری گردشگری، توان تاثیرگذاری این صنعت بر رشد و توسعه کشور را برای همگان روشن کنید و این اتفاقات باید ظرف یک ماه آینده اجرایی شود.»

مشاور ارشد سازمان جهانی گردشگری اضافه کرد: «محدودیت و قوانینی که در حوزه گردشگری وجود دارد موانعی را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است که این موانع باید با سرعت برطرف شود، اگر دولت تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، سرمایه‌گذاران بیشتری برای ورود به صنعت گردشگری ترغیب و تشویق می‌شوند.»

اجرای 4 هدف فوری در 6 ماه آینده

او با اشاره به اینکه در حوزه صنعت گردشگری فقط نباید به بخش اقتصاد توجه کنیم بلکه سایر مسائل را هم باید در نظر بگیریم، افزود: «ما باید 4 هدف فوری را در نظر بگیریم، بازبینی و ارزیابی برنامه قبلی، تدوین برنامه به‌روزشده و سازوکار اجرایی برای آن، تهیه یک برنامه عملی در مطابقت با سند برنامه ششم توسعه و مصوب کردن برنامه و سازوکار اجرایی آن در مجلس شورای اسلامی، این 4 هدف با برنامه زمان‌بندی مشخص در 6 ماه آینده باید اجرایی شود.»

ریدر اضافه کرد: «سازمان جهانی گردشگری علاقه‌مند است چشم‌انداز صنعت گردشگری ایران را بداند و این موضوع روشن شود که آیا در حال حاضر هم اهداف پیش‌بینی‌شده صنعت گردشگری در سند چشم‌انداز 20 ساله ایران، دنبال خواهد شد یا اهداف دیگری در دستور کار قرار گرفته است.»

منافع فرهنگی و اجتماعی گردشگری نادیده گرفته نشود

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این نشست گفت: «زمانی که تدوین برنامه ملی جامع گردشگری کشور آغاز شد، ما با یک صفحه سفید مواجه بودیم که هیچ نقشی روی آن نبود، این موضوع دارای معایب و البته مزایایی برای هم بود.»

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: «در دولت یازدهم موانع ذهنی مرتبط با صنعت گردشگری برطرف شد و امروز شاهد تحرکات خوبی در این بخش هستیم، البته توفیق در حوزه گردشگری بدون وجود برنامه جامع اتفاق نمی‌افتد.»

او ادامه داد: «صنعت گردشگری فقط آثار اقتصادی ندارد بلکه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی هم دارای فواید و مزایای بسیار زیادی است که نباید از این مزایا غافل شد.»

اجرای برنامه جامع گردشگری قبلی تا آماده شدن برنامه جدید

معاون گردشگری در پایان این جلسه با اشاره به اینکه پس از بررسی کارشناسی چشم‌انداز گردشگری ایران به اطلاع سازمان جهانی گردشگری خواهد رسید، گفت: «همزمان با تدوین برنامه جدید راهبردی گردشگری، برنامه قبلی را به‌صورت تحلیلی و با برگزاری جلسات تخصصی با حضور کارشناسانی از سایر معاونت‌ها اجرا می‌کنیم تا برای برنامه جدید یک پایگاه داده و اطلاعاتی مناسب داشته باشیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396060831